zaterdag 17 september 2016

BLOOM

Wat maak je nu het eerste, je achtergrond of je plaatje? Eigenlijk maakt het niet uit. Soms vind ik het leuk om zomaar te kleuren en dan maak ik er later een passende achtergrond bij. Andersom kan natuurlijk ook, door de vele demo's heb ik meestal wel een stapeltje achtergrondjes  klaarliggen. Dan zoek ik er gewoon passende kleurtjes bij voor het inkleuren van de afbeelding. Als je zelf je achtergronden maakt, is dat ook niet een probleem. Je hebt meer mogelijkheden en je bent niet gebonden aan de kleurencombinaties van gekocht papier. en wat is nu leuker dan een achtergrond maken met de Gelli-plate.

Ik heb voor deze creatie weer het grootste model gebruikt. 


Doe een klein beetje verf (Ara cadium yellow azo) op de Gelli-plate en voeg een klein druppeltje Ara slow drying medium toe. De slow drying medium zorgt er voor dat de verf wat langer vochtig blijft. Meng het medium goed met de verf en rol uit met een brayer. 


Omdat ik kleurblokken wil, smeer ik alleen de helft van de Gelli-plate in met verf. In de verf stempel ik een zonnebloem. Na het stempelen de stempel gelijk schoonmaken, omdat als de acrylverf eenmaal droog is, je deze niet meer van je stempel afkrijgt en het de afdruk van je stempel kan veranderen. Heb je geen tijd om de stempel gelijk schoon te maken, leg hem dan met de verfkant op een lotion doekje. Dit zorgt ervoor dat de verf niet droogt. Maak dan later de stempel alsnog goed schoon. 


Op de Gelli-plate ziet het er nu zo uit. Je krijgt dan al een goed beeld van wat het resultaat zal zijn. 


Voor de andere helft gebruik ik wederom acrylverf (Ara turkoois blauw donker en phthalo blauw) en vermeng dit met een klein drupje slow drying medium en rol de verf dan goed uit met een brayer.


In de blauwe verf leg ik een bloemenstencil van Dutch Doobadoo en dep met een keukentissue wat van de verf weg. Ik maak nu op de andere heflt van mijn papier een afdruk.



De afdruk zit er nu zo uit. De ene kant geel, de andere blauw en in het midden een overlap waar de verf groen mengt. 

 

Bij het maken van prints met de Gelli-plate heb je ook altijd een aantal mooie bijvangsten. Deze bewaar ik voor latere projecten. 


En dit is het eindresultaat geworden. ik heb nog een mooie afbeelding van Meadowheaven ingekleird met Copic Markers en kleurpotlood. 


Ik heb de volgende kleuren Copics gebruikt:
haren - BG 0000, 01, 02, 05, 07, 09 en B 34, 37, 39
zonnebloemen bladeren - YG 03, 17, 67 en G94
zonnebloemen - Y13, 15, 17, 18, 19, 38 en E15, 79
huid - E0000, 000, 00, 50, 51 en BV 0000, 00 en W1, 3 5 

groetjes 
Miranda



4 opmerkingen: